Tuesday 13 September 2011

hormat - menghormati :)

                assalammualaikum :')



Tajuk ni kita sering lalui di dalam kehidupan seharian kita kan ? Lumrah manusia , yang muda mesti menghormati yang lebih tua dan begitulah sebaliknya . Dengan cara inilah keharmonian hidup dapat dibentuk .

Di sekolah , guru ibarat ibu bapa kita yang mendidik , membentuk dan membimbing kita semua dalam kehidupan sosial dan pembelajaran . Tidak dilupakan , di sekolah terdapat juga ustaz dan ustazah yang tugasnya mendidik kita mengenai ilmu agama . Jangan sesekali kita melawan cakap mereka kerana , ilmu yang diberi amat memerlukan restu mereka .

Kadang kala , senario murid kurang ajar dengan guru sering kita lihat . Sebagai remaja yang sedang meningkat naik , nafsu sering mengaburi diri . Rasa tercabar sering saja mengusik tangkai jiwa kita . Apabila dimarah atau ditegur oleh guru , kita mula berasa marah , geram dan seterusnya bertukar menjadi dendam . Sifat-sifat seperti inilah yang seharusnya kita hindari yang akan mendorong ke arah sikap tidak menghormati sesama insan .

Oleh sebab itu , rakan-rakan sekalian , marilah kita bersama-sama menghindari sifat mazmumah agar keperibadian mulia dapat dibentuk dan sifat hormat-menghormati dapat diabadikan didalam diri kita . Ingatlah , YANG TUA DIHORMATI , YANG MUDA DISAYANGI :)

No comments:

Post a Comment